USA Flashback - Reisverslag uit Villahermosa, Mexico van Rian en Jens Feuler - Schmitz - WaarBenJij.nu USA Flashback - Reisverslag uit Villahermosa, Mexico van Rian en Jens Feuler - Schmitz - WaarBenJij.nu

USA Flashback

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rian en Jens

01 Mei 2013 | Mexico, Villahermosa

S' morgens vroeg vertrekken we naar NP Celestun, 90 km van Merida af, waar een grote kolonie flamingos huist. We delen een bootje met een Frans gezin met twee kinderen, want de bootjesbemanning wil ons afzetten. Gelukkig heb ik de Rough Guide van voor tot schter doorgelezen en trappen we daar niet in! We hebben een twee uur durende mangrove tocht, die werkelijk magnifiek is. Krokodillen, lepelaars, andere vogels en maarliefst twee flamingos ( deze zijn al veel vertrokken omdat het hoog water begint te worden). Dan nog naar het verzilte bos en de plek waar het zoet water met het zout water mengt.

Om 13 uur zijn we terug bij de auto, eten ala holanders een boterham met hagel en gaan op zoek naar strand. In het dorp vinden we een strandje. We leggen onze handdoekjes uit en genieten 45 min lang van de hete mexicaanse zon aan de Golf van Mexico. Dan rijden we terug naar Merida.

In Merida maken we een eigen stadstour langs de catedral en de plaza. Om 4 uur zijn we terug en trekken gauw de bikini aan om nog lekker bij het zwembad te lggen met een boekje. Jens heeft geen ligkont en voelt zich slap ( heefte erge zin in chips) en gaat op zoek naar een supermarktje waar hij cola en chips haalt. Dan is het tijf om te douchen en klaar te maken voor het avondeten. Jens heeft een leuke italiaan gespot waar we gaan eten. Inmiddels is het half 8 en ziet het tentje er erg gezellig uit. We eten lasagna en penne met pesto. Heerlijk!

Smorgens gaan we op zoek naar ontbijt. Ik had al een leuk tentje gezien aan het einde van de straat. En gelukkig ze zijn om 7 uur open. We eten heerlijk fruit en toast brood en vertrekken richting Campeche. Op de weg naar onze volgende stop rijden we eerst naar Uxmal, een maya temple die niet heel bekend is maar wel helemaal intact. Prachtig! Het is bloedheet en we drijven bijna weg als we alle gebouwen gehad hebben, trakteren we ons op een ijsje als lunch. Jummie! Dan weer lekker de airco in en op weg naar Campeche. We vinden dit keer in anderhalf uur ons hotel! Jippie weer een uur minder als in Merida. Het hotel ligt aan zee en midden in het Historische Centrum. We droppen onze tassen en lopen lekker het centrum in. Er staan allemaal kunstwerken en er is een mooie kerk. Op de plaza ligt een leuk eettentje (denken we) en we bestellen quesadillas en burittos. Maar nee hoor het is niet om te vreten. We drinken ons drinken op en rekenen af. Jakkie. In ons hotel bestellen daarom maar lekker een pizza die binnen een half uur op de kamer wordt afgeleverd. Rooooomservice!

Er staat een nieuwe stop gepland vandaag. We gaan op wegnaar Villahermosa. Een ritje van bijna 6 uur. Jens krijgt al flashbacks naar Amerika. Onderweg worden we bij elke grensovergang door polities aangehouden en vandaag werd zelfs onze auto onderstve boven gekeerd. Paspoort, rijbewijs en autoverhuurbewijs moesten te pas komen om ons door te laten rijden. Gelukkig is dit ter preventie van criminaliteit. Onderweg lunchen we bij Chillis heerlijke hot pancakes met aardbeien en veggie tacos met papaya Om 3 uur zijn we in ons super deluxe hotel dat we ditmaal op gelukg in 30 min hebben gevonden. We worden al beter! Vanavond gaan we een stadswandeling doen.