Mayaroute - Reisverslag uit Chetumal, Mexico van Rian en Jens Feuler - Schmitz - WaarBenJij.nu Mayaroute - Reisverslag uit Chetumal, Mexico van Rian en Jens Feuler - Schmitz - WaarBenJij.nu

Mayaroute

Door: Jens

Blijf op de hoogte en volg Rian en Jens

05 Mei 2013 | Mexico, Chetumal

Na een korte rit vanuit Villahermossa zijn we aangekomen in Palenque, een stad midden in de jungle. We gaan eerst naar de maya opgravingen. Als we de auto parkeren komen de (gidsen/autowassers/auto opletters) op ons af als gieren. Met een van hun lopen we mee om een deal te maken in zijn hutje. Hij heeft zelfs een Fox petje op. Maar deze beste man had ook Fox prijzen haha. We zijn er niet uitgekomen met hun, maar we waren nog geen 2 meter in het park en daar kwam weer een nieuwe gids. Met deze zijn we er in een keer uit, David verteld ons alles over zijn afkomst,taal etc. Als eerst gaan we een jungletocht van zo'n 1 1/2 uur doen. Hij verteld alles over de planten en bomen, we komen zelfs brulapen tegen. Jens en David gaan ze achterna maar al gauw komt Jens erachter dat zijn voeten wegzakken in de bladeren en rent terug naar het pad. We vervolgen onse tour en komen uit bij de temple of the skull, the red queen en the inscriptions. Echt heel mooi! Ondertussen zijn we levend gecondenseert van de hitte. Pfoef! Dan krijgen we nog uitleg over het paleis en de temple of the corn, cross en zon. David valt vaak in herhaling dud een tour die eigenlijk maximaal 2 uur duurt heeft ondertussen drieenhalf uur geduurd. Maar het was super. Om half twee zijn we terug bij de auto die er gelukkig nog stond en sjeesen we de jungle uit op weg naar het hotel. Die ligt vlakbij! We checken in en duiken het zwembad in. S avonds wandelen we het dorp in en vinden een leuk tentje waar we pizza en salade eten. Heerlijk. De volgende dag slapen we wat uit en gaan we rond half 10 ontbijten. Terug gekomen bij het hotel liggen we ons lekker aan de pool, helemaal niemand te zien. Tot dat er 3 bussen stoppen, nu zal wel de rust over zijn denken we. Maar al deze mensen gaan op bed liggen. We lezen en puzzelen wat. Rond 5 uur gaan we naar boven en maken ons klaar voor te gaan eten. We gaan eerst met de voet maar we zijn nog geen 15 meter gelopen en Rian is al helemaal lek gestokken. We gaan terug en nemen de auto voor naar de stad te gaan.Wat een beleving!! We liggen er vroeg in de volgende dag moeten we 7,5 uur rijden. De wekker gaat om 6 uur. Alles inpakken en in de auto duwen en dan gaan we op weg naar de Riviera de maya naar het plaatsje Chetumal. Na 4,5 uur rijden komen we het eerste eettentje tegen met een tankstation en daareten we lekker onze lunch. Om half twee komen we meteen op de goede straat Chetumal binnen en vinden meteen ons hotel. Inchecken en even Facetimen met Lin en Paul en dan gaan we naar het strand. Heerlijk nog even genieten van de zon. Omhalf 6 zijn we terug en schrijven ons verhaaltje. Nu gaan we ons klaarmaken voor te eten.